ortic.pl

Strona o zdrowiu i sporcie

DietaSiłowniaSport

Co zjeść przed treningiem, a co po treningu?

Co zjeść przed treningiem, a co po treningu?

Każda osoba uprawiająca sport wie, że treningi wymagają odpowiedniego przygotowania. Dobrze jest być wyspanym i wypoczętym, aby mieć energię na ćwiczenia. Co więcej, niezwykle istotne jest także to, aby po treningu przyjąć dobrze dobrane odżywki, które uzupełnią wszystkie mikroelementy i witaminy. Mało kto wie, że bardzo istotne jest także to, co będzie się jadło przed i po treningu. Z jakiego powodu powinno się precyzyjnie zaplanować posiłki, a także co musi się znaleźć na talerzu?

Dlaczego posiłki przed i po treningu są tak ważne?

Co konkretnie sprawia, że posiłki przed i po treningu są tak ważne i koniecznie trzeba o nich pamiętać? Jak się okazuje, to co dostarczy się do organizmu przed dużym wysiłkiem fizycznym, ma kolosalne znaczenie dla tego, jak wiele energii będzie się mogło przeznaczyć na wysiłek, lecz przede wszystkim na to, jak szybko organizm po wysiłku się zregeneruje.
Co więcej, posiłek przed treningiem ma bardzo duży wpływ na przebieg ćwiczeń. Przykładowo po zjedzeniu czegoś ciężkostrawnego, myśleć się będzie przede wszystkim o tym, jaki dyskomfort się aktualnie odczuwa, a nie o możliwie najlepszym wykonywaniu kolejnych ćwiczeń.
Na koniec wspomnieć trzeba także o tym, że konkretne posiłki i dostarczane do organizmu substancje zapobiegają powstawaniu deficytów mikroelementów, elektrolitów i innych niezwykle ważnych dla ciała substancji. W skrajnych przypadkach, gdy np. nic nie zje się przed treningiem, grozić może nawet utrata przytomności z powodu zbyt dużego wyczerpania.

Co zjeść przed treningiem?

Jeśli planuje się posiłek przedtreningowy, przede wszystkim pamiętać trzeba, aby go zjeść na około 2-3 godziny przed wysiłkiem fizycznym. Co dokładnie powinno się znaleźć na talerzu, aby uzyskać możliwie najlepsze efekty?
Kluczowe w tym wypadku jest, aby wraz z jedzeniem dostarczyć przed treningiem jak najwięcej energii. A jak wiadomo, energia to węglowodany, więc posiłki powinny być w nie bardzo bogate. Zalecane jest więc jedzenie owsianki, kaszy gryczanej, pełnoziarnistego chleba, kurczaka, tuńczyka lub kaszy jaglanej.
Żeby uniknąć problemów żołądkowych i występowania np. wzdęć, należy ograniczyć przed treningiem spożywanie błonnika i tłuszczu. Szczególnie niewskazane są takie produkty jak cebula, kapusta, brokuły, czosnek i fasola.

Co zjeść po treningu?

Wielu amatorów uważa, że czas po treningu to odpoczynek i można zjeść cokolwiek, aby tylko uzupełnić energię i nieco poprawić swoje samopoczucie. Mało tego, wiele osób wybiera się nawet na niezdrowe jedzenie w postaci fast foodów, sądząc, że po wysiłku fizycznym nie stanowi ono zagrożenia.
Jak można się bez trudu domyślić, jest to ogromny błąd, ponieważ czas po zakończeniu treningu jest często o wiele ważniejszy niż przed jego rozpoczęciem. To właśnie wtedy dochodzi do regeneracji mięśni i całego ciała. Co więcej, organizm nie ma zasobów, aby taką regenerację dobrze przeprowadzić, ponieważ wiele z nich zużytych zostało na same ćwiczenia. Kluczowe jest więc dostarczenie produktów bogatych w mikroelementy i witaminy. Kluczowe jest również dostarczenie dużej ilości białka, czyli głównego składnika budulcowego mięśni.

Udostępnij